Spelpaleis Amersfoort

kom spelen

Spelavond 10 februari

Nog wel uitzicht op de sneeuw, maar op de weg gelukkig weer veilige omstandigheden. Dus lukte het Bart, Corinne en Rob om aan te schuiven voor een spel. Eindelijk was het tijd voor de Taj Mahal, die al een tijdje boven op de kast stond om gespeeld te worden. Heerlijke manier om meerderheden te verkrijgen. Je mag kaartjes van één kleur achtergrond uitspelen en daar staan twee, meestal verschillende, symbolen op. Zo kun je op een of meerdere van de zes verschillende gebieden een meerderheid verwerven. Heb je geen meerderheid als je aan de beurt bent of wil je nog meer meerderheden, dan kun je nog een kaart spelen en hopen dat je de volgende ronde wel een meerderheid hebt. Maar ja, wel minder kaarten op hand en maar afwachten wat je medespelers je gunnen of moeten gunnen. Vele keuzes die je moet maken en vele manieren om punten te scoren en mogelijkheden om elkaar dwars te zitten. Heerlijk dus.


Daarna tijd voor wat lichtere kost, met veel meer geluksfactor of voor sommigen onder ons pechfactor. We gingen voor het spel Manila, waarbij de havenmeester bepaald wat voor goederen verscheept worden en de dobbelstenen te samen met de loodsen bepalen of de boot binnenkomt. Hier zet je werkers in met je geld, in de hoop dat je later meer terugverdiend. Hoe onwaarschijnlijker de kans, hoe groter de winstuitkering. Het startkapitaal was 30 en de bedoeling is om je kapitaal te vergroten. Na een ronde of vijf, ging ik toch echt de verkeerde kant op en moest ik soms een aandeel omzetten in geld om nog een actie te kunnen doen. Maar mijn lachspieren hebbben heel hard gewerkt, want soms waren de uitkomsten van de dobbelstenen bizar. Tja en sommige piraten hadden wel erg veel geluk. Kortom een gezellig avondje. Nog even afspraken gemaakt om elkaar te treffen morgen op de Ducosimbeurs.

Daarnaast heb ik gezorgd dat de meeste spellen uit de spellenkast inmiddels op Boardgamegeek staan onder http://boardgamegeek.com/collection/user/spelpaleisamersfoort Heb je zin om een bepaald spel te spelen, laat het dan even weten via de mail, dan probeer ik dat voor te bereiden. Dan kunnen we op vrijdag na een compacte uitleg lekker aan het spelen.

 

Enkel berichtnavigatie

Een gedachte over “Spelavond 10 februari

  1. Rob op schreef:

    Het was weer super-leuk om deel te nemen. Voor mij een compleet nieuwe ervaring: geluk met gokken en dobbelstenen 🙂

    Zag ik bij jullie laatst in de kast Asara staan? Die zie ik niet op de BGG lijst maar zou ik graag eens spelen … Maar ja … er staan zoveel titels op die ik ook graag wil spelen … Voorlopig hoef ik me niet te vervelen.

    Even 2 weekjes geen Paleis-bezoek voor mij omdat ik thuis moet zijn voor de kleine … daarna zal ik me weer melden.

Geef een reactie

