Spelpaleis Amersfoort

kom spelen

Spelavond 4 januari

20130105-170653.jpgDeze avond had een zeker Oosters thema. Op de kast stond het nieuwe (tweedehands) Samurai bordspel vergezeld van andere spelen. Ik kon ook al snel vier mensen bij elkaar krijgen die Samurai van Reiner Knizia wel eens wilden proberen. Marleen ging naar boven met Edo en naast mij werd King of Tokyo gepakt.

20130105-121706.jpg

Samurai is een wat ouder spel waarbij je jouw tegeltjes neerlegt naast spelfiguren waardoor je invloed uitoefent op dit figuur. Als dit figuur omsingelt is, dan wordt het toebedeelt aan diegene met de meeste invloed. Het is dus vooral een ruimtelijk spel waarbij je goed in de gaten moet houden wie wat al gespeeld heeft aangezien iedereen dezelfde set tegels heeft. Het spel speelt vlot (45 min total en 10 min uitleg) en zal zeker nog eens op tafel komen.

Edo werd weer sterk gespeeld. Voor Bart en Lisanka voor het eerst en Rob en ik hadden het al eerder gespeeld. Ik hoopte de twaalf punten te bereiken, maar kwam net te kort. Hierdoor had ik echter wel al mijn resources ingezet en moest ik in de volgende ronde weer opbouwen. Helaas koste me dat te veel tijd en had ik het nakijken. Het blijft een super spel, waarbij je even handigheid moet krijgen in hoe de acties op de kaarten staan afgebeeld, maar dan gaat het vlot.

20130105-121754.jpg

Daarna  Stenen Tijdperk weer eens op tafel gelegd. We hadden nog ongeveer een uur, omdat de bus nog gehaald moest worden. En dit spel kenden we allemaal. De uitbereiding in de doos gelaten. Met vier blijft het een pittig spel om aan voldoende voedsel te komen. Ik speelde dan ook de big family, no food strategie, waarbij je elke keer 10 punten inlevert. Lisanka met een mooie 8 kaart in de voorwerpen verraste ons in de slot puntentelling.

Beneden werd Terra Evolution neergelegd en volgden wij Samurai op met Crooks. Een simpel kaartspelletje waarbij je strategisch boeven inhuurt tegen verschillende doelen. Er gebeurde naar mijn mening iets te veel voor de mogelijkheden die je had.

20130105-121727.jpg

Ook nieuw (tweedehands) gekocht was Diamonds Club. Corinne had daar wel oren naar. In Diamonds Club probeer je de meest prestigieuze tuin te maken door je inkomsten uit je diamantproductie zo goed mogelijk te doen. Je kunt je tuin vullen met verschillende dingen (bomen, dieren, etc.) die allemaal een andere weg naar de overwinning geven. In een soort selectie-fase plaats je om en om een geldstuk op wat je wilt doen. Je betaalt extra als je naast een al geplaatst geldstuk gaat staan. Een leuke alternatieve manier om bepaalde zetten duurder te maken.

Tot slot opende Jeroen een helemaal verse Qin. Het spel had ik op Essen links laten liggen. Op de een of andere manier sprak het me niet aan terwijl het een abstract spel is van niemand minder dan Reiner Knizia. In het spel heb je steeds 3 tegels in je hand met daarop twee vakjes. De vakjes kunnen drie kleuren hebben. Eigenlijk een soort simpele dominostenen. In je beurt mag je een kaartje aanleggen, als daarmee een onbezet gebied van minstens twee vakjes ontstaat dan plaats je een pagode (die UFOs). Mocht je hiermee de meeste pagodes aan een dorpje hebben grenzen dan plaats je ook hier een pagode. Als je gebied 5 groot is krijg je een dubbele pagode. Al doende raak je dus steeds meer pagodes kwijt en als je ze als eerste allemaal kwijt bent win je. Heerlijke simpele Knizia regels. Het spel is niet hoog strategisch maar je moet zeker opletten. Je kunt snel een kadootje geven als je de kaartjes te makkelijk neerlegt en het kan ook soms handig zijn iemand anders een voordeeltje te geven ten kosten van de koploper om zo zelf een kans te maken. (lees meer in dit Engelse interview met Reiner Knizia op Meepletown)

20130105-121839.jpg

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

