Spelpaleis Amersfoort

kom spelen

Amsterdams Bordspellen Kampioenschap 16 + 17 februari

20130218-153241.jpgVandaag weekend, maar toch vroeg op, tijd voor het ABK en het verdedigen van de titel. Spellen in de tas, krachtvoer mee en natuurlijk veel water. Vandaag staan op het programma Stoom, Richochet Robots en Die Macher.

We starten om 10.00 in de twee klaveren in Amsterdam. Helaas zijn we door afmeldingen nog maar met zijn twaalven. De sfeer is er niet minder om. Voor mij een aantal nieuwe gezichten, maar ook veel bekenden van vorig jaar. Wel ben ik weer de enige vrouw.

Steam

Steam

Vorige week kreeg ik bij een oefenpot Stoom flinke klop van Rob, maar vandaag dus wijselijk de europakant van het bord gekozen. Arjo nam een flinke spurt, door een hele hoek af te schermen. In het middenspel lukte het mij om me in een tactische hoek als solist te positioneren, nadat ik in het midden behoorlijk wat slinger weggetjes had opgebouwd. Het managen van het geld ging goed en al snel naderde ik Arjo op de hielen. In de laatste beurt deden we allebei een suboptimale zet, waardoor we gelijk kwamen te staan. Maar door Daniel zijn laatste zet, waar ik een puntje meekreeg, won ik de pot. Daniel werd door zijn laatste zet derde in plaats van vierde. Dat is wel super uitzonderlijk, dat het in zo’n laatste beurt twee gevechten geslecht worden. Tijd voor een lunch met een lekker gebakken eitje. Om me vervolgens op Richochet Robots te storten. Dit was een ingecalculeerde verliezerspot, maar pakte echter anders uit. Schijnbaar werkt mijn brein supersnel onder stress. Tijdens de oefenpotten, waaronder met een van de wedstrijdgenoten, had ik echt het nakijken. Zij zagen het toen zo snel. Gelukkig dankzij een vriend van Bart, kon ik een exemplaar lenen en wat oefenen. Dat zette zoden aan de dijk, want ik won in sneltreinvaart. De laatste pot van de avond, Die Macher, viel echter anders uit. Al op voorhand had ik een achterstand met een complete anti-mening in mijn partijprogramma, terwijl de rest met veel voors in hun programma zaten. Ook gedurende het spel had ik nauwelijks kans om deze partijmening om te buigen naar de landsmening. Met het verliezen van de laatste pot, maakte ik het toernooi echter wel weer spannend. Er staan namelijk 5 mensen op een gedeeld eerste plaats met 9 punten. Na een lekker maaltje en wat napraten, taai ik of naar huis om de volgende ochtend weer met frisse moed aan te treden.

20130115-210204.jpgEndeavor is het eerste spel dat op tafel komt. Eerst kom ik er niet lekker in. Ben te snel door mijn acties heen. Toch weet ik, zonder gouverneur te worden van een van de eilanden die we ontdekken, bij te trekken. Tot de laatste ronde blijft het spannend. Arjo besluit Robert-jan aan te vallen. Dat kost hem de tweede plaats en levert het mij de tweede plaats op. Had Arjo mij aangevallen dan waren de plekken twee en drie omgedraaid.

20130202-083543.jpg

Daarna werd er op ranking ingedeeld. Ondanks mijn tweede plek zat ik aan de winnaarstafel voor Kardinaal en Koning. Het was een strijd van hard tegen hard. We hielden elkaar angstvallig in de gaten. Bart won echter, Johannes werd tweede, ik derde en Coen vierde. Toch mocht ik voor de laatste pot aan de winnaarstafel blijven. Het laatste spel Eufraat en Tigris, via de ipad-app flink geoefend. maar ja de computer speelt altijd anders dan ware tegenstanders. Eerst leek het of iedereen zich terugtrok in zijn eigen koninkrijk. Gelukkig had ik al snel een boel rode fiches achter mijn scherm en durfde ik een extern conflict aan met Johannes. Later wist ik nog een tempel te bouwen, waar ik elke ronde twee blokjes mocht pakken. De kleur groen was echter mijn grote probleem. Gelukkig was er een groene tempel gebouwd en kon ik met mijn groene leider daar een plek pakken. Dit leverde naast het spelen van wat groene tegels weer harmonie op in mijn aantallen blokjes. Nadat ik alle tegels door ruilen opmaakte werd er geteld. En met 9 voor mijn laagste kleur was dit genoeg voor de overwinning. Voor de toernooi-overwinning was het echter nodig dat Bart geen tweede was. Gelukkig voor mij, werd hij deze ronde laatste. Dus ik was wederom de winnaar van het ABK. De prijs; de supermooie wisselbeker en een bon voor de Gamekeeper. Trots dat ik weer alle mannen verslagen had ging ik naar huis. Daniel bedankt voor het organiseren. Iedereen bedankt voor de gezelligheid en de tegenstand. En Frits van de Gamekeeper bedankt voor het sponsoren van het toernooi.

2013_02_17_01

De spellen van volgend jaar zijn nu al bekend en beloven weer een leuk en gezellig toernooi. Hopelijk kan ik nog wat mensen van het Spelpaleis meelokken. De spellen voor volgend jaar zijn: Goa, Sint Petersburg, Eclipse, Caylus, Stone Age en Taj Mahal. Helemaal niet erg om de titel dan weer te moeten verdedigen.

Enkel berichtnavigatie

6 gedachten over “Amsterdams Bordspellen Kampioenschap 16 + 17 februari

  1. Rob op schreef:

    Super goed! Geniet van de overwinning.

  2. Michiel op schreef:

    Geweldig zeg dat je weer wint! Echt goed, gefeliciteerd.

  3. Erg leuk verslag en nogmaals van harte. Tot volgend jaar!

  4. Robert-Jan op schreef:

    Goed gespeeld Marleen, gefeliciteerd! Welverdiend!

  5. Evelien en chris op schreef:

    Wauw wat knap dat je de heren weer achter je hebt gelaten.Je mag wel reuze trots zijn op deze mooie overwinning. Je kunt je voorstellen dat er nu niemand meer tegen je wil spelen…het zullen eenzame spellenavondjes worden.
    Van harte en geniet van je uitzicht op de mooie wisselbeker!!!!!
    Evelien en Chris

  6. Spellen voor volgend jaar trouwens super-leuk (alleen Eclipse niet gespeeld). Denk niet dat ik aan het toernooi mee zal doen, maar ben met deze spellen graag test-kandidaat 🙂

Geef een reactie

