Spelpaleis Amersfoort

kom spelen

Twilight Struggle toernooi

Chris strijdt namens het Spelpaleis voor de wereldtitel van Twilight Struggle en eindigt als achtste!
Afgelopen weekend was er naast het Ducosim NK ook nog dat andere toernooi.  Vele maanden geleden was het evenement al ingepland en nu was het eindelijk zover: drie dagen lang Twilight Struggle, de koning van Boardgamegeek spelen in Amsterdam voor de wereldtitel! De beer vs de adelaar, de commies vs de kapitalisten, Noord Korea vs Zuid Korea, Warshaw Pact vs Marshall Plan, cola vs borscht. Negen maal grofweg vijftig jaar machtsvertoon met als steeds aanwezige dreiging de allesvernietigende thermonucleaire oorlog!Twilight Struggle_md
Of het aflopen van je bedenktijd natuurlijk.
Mijn laatste match voor het toernooi was alweer enkele maanden geleden, dus ik moest er weer even inkomen. In de eerste pot om tien uur ’s ochtends tegen Koen ging ik dan ook genadeloos onderuit in de tweede beurt (van de tien) door het triggeren van een atoomaanval door /sla dit maar even over als je de regels niet kent/ als de russen de CIA-kaart te spelen zodat de VS-speler een coup mocht uitvoeren in mijn beurt met de Defcon op twee. Ik kon de kaart ook niet meer bewaren omdat ik door de Five Year Plan al een kaart kwijt was. Foutje. Jammer van de totale vernietiging van de wereld. Volgende keer beter. De officieuze rematch tegen Koen won ik uiteindelijk wel met Wargames in de Late War (geef je tegenstander 6 punten cadeau en eindig direct het spel).
De tweede match verliep al beter. Ik speelde tegen Pantalis, een Duitse jongen met Griekse roots die uit Berlijn was gelift om op het toernooi te komen. Helaas voor hem had hij de nacht ervoor geen slaapplek kunnen vinden in Amsterdam en had noodgedwongen op een bankje in het park geslapen. Een spannende wedstrijd die ik uiteindelijk op een paar punten verloor bij de eindtelling.
De derde match verliep beter. Martijn had pech, vergiste zich een aantal keer in de kaarten die hij speelde en moest het uiteindelijk bij de eindtelling met een flink aantal punten voor mij afleggen.
Inmiddels was het elf uur ’s avonds geworden (gemiddeld drie uur per spel plus een uur pauze) en was het tijd om naar huis te gaan. De poolse Jarek, de uiteindelijke winnaar van het toernooi, en eerder genoemde Pantalis waren gedurende drie dagen mijn couchsurfers.
Zaterdag moest ik helaas verstek laten gaan door het NK in Ducosim. Mijn invaller kon niet komen en daarmee was elke mogelijkheid voor een redelijke positie in het klassement verkeken.
Zondag gingen we verder en speelde ik de eerste match tegen Gerlof, een sterke speler met flink wat ervaring. Helaas voor hem was het geluk met de kaarten en de goede worpen bij mij dus heb ik het spel met Wargames kunnen afmaken. De tweede match was een rematch met Pantalis. Ook deze pot ging tot het eind door maar nu pakte het uit in mijn voordeel. Ik won met een flink aantal punten voorsprong bij de eindtelling. De laatste pot ging tegen een snelle Zweed genaamd Bjorn. Deze was met zijn 150 potten ervaring online een van de sterkste spelers. Ik moest het dan ook al snel tegen hem afleggen.
Bij het eindresultaat van het toernooi heb ik één serieuze kandidaat achter me kunnen laten terwijl ik drie spellen heb moeten missen (automatisch verlies). De Poolse Jarek won overtuigend de titel. Met zijn 500+ potten ervaring en tevens vertaler van de Poolse editie van de game ook de meest ervaren speler van het gezelschap.
Al met al zeker voor herhaling vatbaar. De sfeer was zeer goed, iedereen is sportief en Amsterdam is goed te bereizen. Helaas waren er wel wat weinig deelnemers. Er gaan geluiden rond om volgend jaar het evenement in Warschau te houden, wat thematisch natuurlijk veel mooier is dan het suffe Nederland wat geen enkele rol van betekenis heeft gespeeld in de hele Koude Oorlog.
 Chris TS2
Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

