Spelpaleis Amersfoort

kom spelen

Essen 2013 preview: Treinspellen

Aangezien ik de “treinen speler” bij de club schijn te zijn, ben ik gevraagd om een stukje over de uitkomende treinenspellen te schrijven. (Je maakt ייn treinenspel en je bent gelijk de treinenspeler, geez). Het is een beetje karig voor de treinen dit jaar op Spiel. Na het doorspitten van de hele lijst op BGG kwam ik de volgende tegen:

Russian Railroads
(Hans im Gluck / 999 games ea)
Een spel van Helmut Ohley en Leonhard Orgler. Deze twee hebben meerdere 18xx spellen gemaakt: 1854, 1880, Poseido, etc. Dit spel valt er echter niet onder. Het is een redelijk zwaar worker – placement spel met meerdere strategieën. Er is nog niet al te veel van bekend, maar de video ziet er veelbelovend uit. Staat op mijn lijst.

Trains and Stations
(Wizkids / Asmodee)
Een heel licht spel met een treinen thema. Je rolt dobbelstenen en gebruikt die om kaarten te verzamelen en routes te bouwen. Leuke elementen zijn dat je ook gebruik mag maken van de dobbelstenen van anderen voor jouw routes en je kan routes scoren die andere spelers maken. Ondanks dat het heel licht is lijkt het me wel wat, deze ga ik in ieder geval bekijken op Spiel.

American Rails
(Quined)
Niet helemaal nieuw, maar nu bij Quined verkrijgbaar voor het grote publiek. Het is vergelijkbaar met Chicago Express, maar dan iets zwaarder. De spelers kopen aandelen in maatschappijen en de maatschappijen bouwen weer spoorbanen die weer geld opleveren voor de spelers. Ik vond CE al een erg leuk spel, dus deze staat op mijn lijst.

Ticket to Ride – Nederland
TTR heeft natuurlijk ook weer een uitbreiding, dit keer de kaart van Nederland. Deze uitbreiding voegt tolbruggen en geld toe. De eerste speler die een route met een brug bouwt betaald geld aan de bank. Als een andere speler dezelfde route bouwt, gaat het geld naar de eerste speler. Als je geen geld meer hebt kun je een lening krijgen. Aan het eind van het spel zijn er wel bonussen voor wie nog het meeste geld over hebben. Het lijkt mij wel een leuke variant en als de prijs niet te hoog is koop ik het wel.

C. C. Higgins Rail Pass
(Numbskull games)
Een set – collectie spel met toevallig een treinen thema. Reis over de USA en verzamel sets van trein maatschappijen. Je krijgt bonussen als je de meerderheid hebt in een set of als je alle kaarten hebt. De kaarten kunnen bij meerdere sets horen. Alle kaarten die je verzameld zijn open, dus spelers kunnen elkaar dwars door andermans kaarten eerder op te rapen. Had net zo goed een ander thema kunnen hebben en voor mij een beetje men, laat maar.

Continental Express
Een kaartspel dat mij een tikkie te veel lijkt op Ticket to Ride het kaartspel. Kaartjes verzamelen en bij andere spelers wegkapen. Pass.

Snowdonia
Hiervoor zijn maar liefst 3 uitbreidingen uitgebracht, Jugfraubahn & Mount Washington, The Daffodil Line en Britannia Bridge (oh ja, en ook nog een promo kaart). Misschien als ik er tegenaan loop en ze zijn niet te duur dan misschien wel.

Bart van Dijk

Voor meer ga naar Essen 2013 Preview: verzamelpagina

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

