Spelpaleis Amersfoort

kom spelen

Essen 2013 – Verslag Peter

spiel2013

Essen (Spiel) 2013 was weer super.  Twee heerlijke dagen op de beurs. Het begon direct al goed: heerlijk herfstweer. Het lijkt wel of het nooit slecht weer is tijdens Spiel. Binnengekomen was ik direct onder de indruk van de grote hallen dit jaar; lekker hoog en licht en korter lopen als je iemand op moest zoeken. Marleen, Kes en ik schoven aan bij Artipia Games. Twee jaar geleden was het nog een anomie Griekse uitgever achterin een verre hal met één bekend spel: Drum Roll. Nu staan ze met een mooi stand in het midden met meerdere prachtige spelen. We speelden Among the Stars met veel plezier.
wpid-IMG_20131024_113357.jpgwpid-IMG_20131024_105925.jpg

wpid-IMG_20131024_124948.jpgwpid-IMG_20131024_145734.jpg

Na een korte pauze ging ik met Rob op pad om wat spellen op mijn lijst te bekijken. Eerst langs Mindswarriors voor de uitbreiding van Terra Evolution. Tot mijn teleurstelling was het niet een uitbreiding maar meer een complete heruitgave met extra kaarten. Hiervoor vond ik 30 EUR toch iets te veel. Ik raakte aan de praat met iemand van Mindwarriors en vertelde over hoe populair dit spel is bij ons. Hij streek zijn hand over zijn hart en voor veel minder mocht ik hem meenemen. Daar speelden Rob en ik samen CV van Granna en mijn leven werd gekenmerkt door … pech. Ik begon met een prachtig fietsje maar na 1/3 van mijn leven had alleen nog maar school afgemaakt. Rob had meer geluk en won de jackpot. Leuk spel maar iets te chaotisch voor een leuk tussendoor spel en het leek erg last te hebben van “run away leader”. Door naar Koryo, een kaartspel waarbij je extra eigenschappen krijgt als je de meerheid hebt in een van de negen groepen. Bij de stand rekende Eric Martin van BGG net het spel af. Eric is de man achter de 23 pagina geeklist waarin alle spellen van Essen staan. De lijst heeft over 1200 likes en is voor vele de manier op Essen te volgen. We raakte kort in gesprek en hij was vervolgens zo vriendelijk om ons even door de spelregels van Koryo heen te leiden. Fantastisch geek moment.

wpid-IMG_20131025_083113.jpgMarleen had ondertussen Rokoko gespeeld en gekocht. En de tassen waren ook al gevuld bij Heidelberg en Karstadt dus het was zeker tijd om naar ons slaapadres te gaan. Wij overnachten altijd in Gelsenkirchen in een oude fabriekshal die is omgebouwd tot woonruimte / atelier. Een heerlijke rustige oase middenin het Ruhrgebied.

wpid-IMG_20131025_111126.jpgDag twee samen met Ron rondgelopen en neergestreken bij Steve Jackson Games voor een potje Castellan. Je speelt een of meerdere kaarten en moet vervolgens een kasteel uitbrieden met muren en torens. Daarbij wil je graag binnenplaatsen maken met zoveel mogelijk torens. Prima spel maar toch wel iets te duur (27 eur voor een twee-persoonsset dus 50 eur plus voor een klein 4 persoonsspel). Wel supervriendelijke uitleg.
Door naar Hal 3 Asmodee voor het echte vuurwerk. Marleen zat Skulls te spelen, maar ondanks de super graphics bleef het spel “niet zo”. Rampage zag er erg goed uit, maar ik was er vooral voor Prosperity. wpid-IMG_20131025_131912.jpgEr opende een plekje en ik speelde samen met drie Italianen dit straffe rekenspel. Je probeert een stad op te bouwen door tegels te komen. Deze beïnvloeden vijf (!) sporen die elke ronde gewaardeerd worden. Helemaal goed wat mij betreft en met plezier gekocht. Via Funforge, waar ik het mooie en  innovatieve spel Quantum kocht door naar een speluitleg van Cornish Smuggler.

wpid-IMG_20131025_170951.jpg

In dit Kickstarter spel ben je een smokkelaar en probeer je succesvol goederen van schepen aanland te brengen en te verkopen. De andere spelers kunnen echter roet in het eten gooien door de douane te beïnvloeden en allerlei kaartjes met rotstreken. Een super sfeervol spel waar je iemand zo kunt dwarszitten dat hij geen kant op kan. Niet iets voor mij, maar het spel verkocht goed wat altijd leuk is voor een kleine uitgever die voor het eerst op Essen is. Daarna zat de dag erop en gingen we na nog een nachtje spelletjes spelen en slapen naar huis.

wpid-IMG_20131026_140336.jpg

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

