Spelpaleis Amersfoort

kom spelen

Essen 2013 – Verslag Frank

Chris en ik zijn donderdagavond vertrokken naar Essen. We bleven couchsurfen bij mevrouw Schletten, wat voor de nodige lol zorgte voordat we überhaupt al in Essen waren.
Eenmaal aangekomen bij haar huis hebben we een potje 3D 4 op een rij gespeeld, wat wel een leuke variatie was op 4 op een rij, maar uiteindelijk altijd weer uitloopt in ‘ik wil mijn stuk daar niet neerzetten, want dan verlies ik.’
Vrijdagochtend moesten we vroeg het huis uit, omdat mevrouw Schletten met vrienden af had gesproken. We zijn naar de Real,- gegaan (keep it real) om te gaan ontbijten en daarna naar Spiel.

Chris was al vaker bij Spiel geweest, maar voor mij was het de eerste keer. Ik heb m’n ogen uitgekeken! We liepen langs een hele grote stand van Escape en Chris legde me uit dat dit spel vorig jaar ontzettend gehyped werd, maar dat bijna niemand van het Spelpaleis het een goed spel vond. We zijn als eerst naar hal 1 gegaan en daar kwamen we al snel een mogelijkheid tegen om Tash-Kalar: Arena of Legends te spelen. Deze stond op het verlanglijstje van Chris. Tash-Kalar heeft een leuke balans mechanic waarbij je als je achterloopt je gratis een flarekaart mag spelen die je bijvoorbeeld een extra actie geeft of een gratis fiche op het bord. Zo kan je in 1 ronde van 5 fiches achterstaan naar 3 fiches voorstaan gaan. Het was een behoorlijk spannend potje. We waren allebei super enthousiast over dit spel en we hebben het ook beide gehaald. Na verder een beetje rondwandelen, op zoek naar Dixit voor m’n vriendin, kwamen we Bart en Eveline tegen. We hebben een praatje gemaakt en zijn daarna allebei weer een andere richting opgegaan.

Daarna kwamen we bij het spel Suburbia. Chris heeft me keihard ingemaakt met dit spel en uiteindelijk weet ik niet of hij het een leuk spel vond omdat hij mij zo hard heeft ingemaakt, of dat het gewoon een leuk spel vond. Ik vond het een behoorlijk sneeuwbaleffect hebben. Ik was zelf aan het richten op langzaam punten verdienen, maar veel geld per beurt. Uiteindelijk kreeg Chris 20 geld als hij een kaart kocht + 7 geld per beurt en ik zat daar met m’n 10 geld per beurt. Na Suburbia zijn we een Wargame gaan spelen. Hoe deze heet ben ik al lang vergeten. Op zich wel een leuke wargame, maar ik vond zelf het bord te klein en het gaf ook niet echt het ‘ik vecht de oorlog’ gevoel die je bijvoorbeeld bij Twilight Struggle wel hebt. Tijdens het spelen van dit spel was er nog een gekke Pharaoh die chocolade en spellen rond gooide.

We kwamen langs een spel dat er wel interessant uitzag, maar naar mijn mening een niet zo’n mooie artstyle had. De plaatjes waren allemaal met aquarel geschilderd. Dit spel was wel ok, maar had nog wel wat verbeterpunten qua mechanics. We speelden het met de vrouw van de maker en begonnen allemaal aan een uiteinde van het bord. Het duurde ongeveer 4 rondes (half uur) voordat de überhaupt bij elkaar waren. Dit spel duurde veel langer dan we verwacht hadden en zo hebben we ook het samenkomen om 1 uur gemist. Na dit spel hebben we toch nog afgesproken met Peter, Marleen en Ron.
Chris en ik wilden allebei Might & Magic Heroes spelen, van hetzelfde genoemde digitale spel, maar we konden deze maar niet vinden. Gelukkig zijn er dan van die Nederlanders van Spelpaleis die dat dan wel weer weten. Dit spel duurde te lang om te spelen, dus je kon daar zitten om de regels uitgelegd te krijgen. Ik heb het spel uiteindelijk gehaald en dat is maar goed ook, want de dag erna was het uitverkocht. Na nog een aantal spellen gespeeld te hebben zijn we gaan eten bij een rock café in het centrum. Lekker eten en goede muziek, hoewel deze nét iets te hard stond.

Op de zaterdag wilden we Americo graag spelen, maar daar stond alweer meteen een dikke rij bij dus hebben we daar niet op gewacht. We hebben een wargame gespeeld (Stratak wars) die best leuk was. Niet alleen om de gameplay en dat dit wel echt als een wargame aanvoelde, maar vooral omdat Chris geen enkele kans had en ik aan het uitbreiden was als konijnen. Dit spel was alleen te duur voor het het eruit zag en wat het deed, dus geen van ons heeft het gehaald. Nations werd ook best gehyped, volgens Chris, op Spiel en deze hebben we ook bekeken. De maker legde het spel uit en dit was een ontzettend gepassioneerde en vrolijke man. Overtuigd van z’n verhaal en het spel heeft Chris Nations gehaald.

Chris wilde ook nog Super Fantasy nog-wat nog-wat spelen en eenmaal aangekomen bij hun stand, na lang zoeken, bleek er een reservering te zijn. Een slim en handig systeem dachten we… We hebben om 2 uur gereserveerd, maar het waren Italianen..dus wij waren er om 2 uur, maar konden pas om half 3 spelen. We kwamen Ron in de tussentijd ook nog tegen en die heeft met ons mee gespeeld. Ron had dit spel behoorlijk snel gezien, ik vond het wel ok en Chris was er ook niet denderend over. We zijn na een uurtje vertrokken bij dit spel.

Voordat het 2 uur was hebben we Thunderstone gespeeld. Een leuke game die Dominion en roleplaying games combineert. Dit werd uitgelegd door een SUPER VROLIJKE gast, wat ook best wel aanstekelijk was. Hij moest overal om lachen en had een bijzondere uitspraak van ‘village’ en ‘dungeon’, waarvan 1 wel in elke zin gebruikt werd. Dit spel loste naar mijn mening veel problemen op die Dominion heeft, maar bracht ook weer nieuwe problemen met zich mee. Zoals dat je deck aanvullen in het begin goed is, maar je decksize op een gegeven moment tegen je werkt en je vastloopt.

Hierna hadden we het wel gezien en zijn we naar huis gegaan om ongeveer half 5. In Amersfoort hebben we Chinees gegeten en nog een spelletje Tash-Kalar gespeeld!

Frank

Enkel berichtnavigatie

Een gedachte over “Essen 2013 – Verslag Frank

  1. Michiel op schreef:

    Leuk verslag Frank!

Geef een reactie

