Spelpaleis Amersfoort

kom spelen

Kastelen, treinen, dodo’s en piraten uit Essen, spelavond 24 oktober 2014

wpid-wp-1414304709307.jpegDaar is hij dan! De spelavond na de beurs Spiel 14 in Essen. En ik ben vreselijk laat uit mijn werk dus toen ik aankwam was alles in volle gang. Er werden kastelen gebouwt met Castles of Mad King Ludwig, piraterij bedreven met Black Fleet en dieren gevangen met La Isla. Mijn dochter speelde met de dochter van Corinne Glück Auf. Heerlijk al die nieuwe Essen spelen. De gretigheid om alles te willen spelen en de hoop dat je spel ook na een paar keer spelen nog steeds zo leuk is als op de beurs. De eerste ronde beviel iedereen in ieder geval prima.

Beneden was La Isla het eerste klaar en kon ik aanschuiven voor een potje Colt Express. Dit spel was zonder twijfel één van de blikvangers van Essen. Je bent een treinrover die door en over een prachtig vormgegeven trein moet bewegen en buit moet verzamelen. Natuurlijk al schietend! Doordat je de zetten moeten voorprogrammeren is, zeker met vijf personen, de chaos compleet. Het spel heeft ook nog een vleug deckbuilding in zich doordat je elke keer als je geraakt wordt, je een nutteloze kaart in je deck krijgt. Omdat dit in een kort spel effectief te maken, moet je voor elke ronde al je kaarten schudden en er zes nemen. Hierdoor neemt de geluksfactor ook behoorlijk toe.

Boven werd het abstracte 7 Steps gespeeld. Marleen en ik hadden het met zijn tweeën een prima puzzelspel gevonden. De feedback van met vier spelers was dat de geluksfactor erg hoog was. Daarnaast kwam Walk the Plank! op tafel waarbij piraten elkaar van de boot afduwden in de armen van een verschrikkelijk zeemonster. Zelf speelde ik nog Chosŏn, de opvolger van Koryŏ die mij op Essen volgende jaar goed bevallen was, maar die ik niet meegenomen had. Chosen is anders. Waar in Koryo de kaartlimiet je tot interessante keuze dwingt was dat hier niet het geval. Ben benieuwd naar een tweede potje.

wpid-wp-1414304685011.jpeg

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

