Spelpaleis Amersfoort

kom spelen

Dwalen door de ruimtes van Xia op sinterklaasavond, spelavond 5 december 2014

DSC010085 december is niet de beste dag voor een spellenavond, maar na een paar keer “daar werd aan de deur geklopt” zaten we zowaar met 8 spelliefhebbers rond de tafel. Daan had de voormalige kickstarter Xia: Legends of a Drift System bij zich. Tanja zocht het in een hele andere hoek met Diamonds. Diamonds is een slagenspel met een leuke twist. Hierna ging zij door met Jungle Ascent en om af te sluiten met het fraai geïllustreerde The Agents. Ik zat, weer, aan de andere tafel dus over deze spellen moet ik een andere keer uitweiden.

Ik speelde namelijk Xia. Xia is één van de succesen van Kickstarter. Het haalde met een prijs per spel van 100 USD, drie keer de gevraagde inleg van 100.000 USD. Het spel biedt dan ook veel: unieke geschilderde mini’s, mooie kleurrijke speltegels en de belofte van een “sandbox game” / 4X (eXplore, eXpand, eXploit, en eXterminate). Met andere woorden je kunt vrij bewegen door een (virtuele) wereld, je eigen opdrachten kiezen en ondertussen 4X je er op los. In zekere zin is dit waar. In het spel ga je voor Fame Points en die zijn op negen (9!) manieren te verdienen. Je kunt gaan handelen of ontdekken of je vrienden van het bord schieten of etc. Zo’n open wereld is voor deze Eurogamer eerste wel even wennen. De betere Euro geeft je wel meerdere wegen naar winst, maar zelden zijn dat er negen waarvan de kans op punten behoorlijk onvoorspelbaar is. Je gooit namelijk voor de meeste acties met dobbelstenen die je niet of nauwelijks kunt beïnvloeden.

Maar dit spel beoogt ook geen Euro te zijn. Je speelt dit spel, naar mijn mening na één potje, niet zo zeer om te winnen maar om het te beleven. En mocht dit een beetje cliché klinken dan geef ik dat grif toe, maar toch zijn er spellen waarbij de winst niet voorop staat. Denk bijvoorbeeld aan Weerwolven of rollenspellen. De kern van een goed spel is namelijk niet de winst maar het spelplezier. Veel spellen gebruiken de spanningsboog van de kans op winst om spelplezier te creëren, maar er zijn spellen die proberen van deze gebaande paden af te wijken. Coöperatieve spellen bijvoorbeeld. Of door heel veel ruimte te bieden om te doen waar jij zin in hebt en je eigen legende te maken zoals in Xia. Ik wil het zeker nog een keer spelen en dan direct met de juist houding.

Voor meer meta game geklets verwijs ik graag naar twee recente podcasts van Ludology. Eén met de makers van Cosmic Encounters en één met Bruno Faidutti naar aanleiding van zijn artikel genaamd Postcolonial Catan.

IMG_0205 agents

Advertenties

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: