Spelpaleis Amersfoort

kom spelen

Machi Kanban op de markt van Istanbul, spelavond 6 maart

Jeroen is de troste eigenaar van Kanban: Automotive Revolution de zou-moeten-zijn-winnaar van de Golden Geek 2014 (lees hier waarom). Geluk kon ik hem vorige week zover krijgen het spel bij ons achter te laten. Marleen kon het me uitleggen en ik was dus niet helemaal verloren. Kanban is echter wel een spel dat je vaker moet spelen om alle kanten te kunnen overzien. Het bord oogt chaotisch en dit is zeker een indicatie voor de complexiteit.

DSC01257

Je bent één van de managers in opleiding op een autofabriek. Je doet ervaring op bij alle afdelingen van het bedrijf. Daarbij wordt je beoordeeld door Sara de CEO die door de afdelingen heen loopt om de voortgang te checken en op te ruimen. Behalve direct scoren bij de evaluaties van Sara, score je met name als je aan het einde van de week laat zien hoe goed je het hebt gedaan op de bedrijfsdoelen van die week. Om hier op te scoren moet je “plaatsen aan de tafel” verkrijgen. Hoe meer plaatsen, hoe meer je kunt scoren. Daarbij zijn er ook punten voor het ontwikkelen van de juiste auto’s met veel innovaties. Het is dan ook geen kort spel. We had twee uur voor de uitleg plus speeltijd en dit was ruim onvoldoende terwijl er vlot werd gespeeld. Speeltijd is richting de 2.5 uur. Mooi spel dat ik zeker nog een keer zou willen spelen.

Na dit geweld pakten we Istanbul dat op het NK gespeeld gaat worden. Het geluk van één van mijn tegenstanders tartte de grenzen van de kansverwachting, maar ik zag de kans schoon als eerste 5 diamantjes te pakken. Helaas was ik startspeler en konden mijn medespelers in hun laatste beurt langszij komen. Geld besloot dat ik tweede werd.

Ter afsluiting de uitbreiding van Machi Koro: de haven. Ik ben dus een enorme fan van het artwork van dit spel. Een uitbreiding met meer mooie kaartjes is dus gewoon meer mooi artwork. De nieuwe manier waarop de kaarten naar voren komen (niet alle kaarten zijn ter beschikking, maar tien willekeurige soorten liggen open) maakt het spel iets anders. Niet zoveel dat je ineens heel anders speelt, maar wel dat de keuze met de extra kaartjes niet uit de hand loopt. Ook kun je niet een standaard strategie volgen. Met drie nieuwe rode kaartjes en twee paarse is het pest-gehalte ook vergroot (leuk voor de Cafe-lovers, niet zo voor de haters). Prima uitbreiding van een zeer toegankelijk spel.

Er werd natuurlijk veel meer gespeeld en wel Ghost StoriesKing’s PouchDeusVérone en het andere NK spel Five Tribes.

DSC01260

 

 

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

