Spelpaleis Amersfoort

kom spelen

Alchemie eindelijk, spelavond 13 maart

Tijdens de laatste Essen waren er verschillende hypes, maar een grote was zeker Alchemists van Czech Games Edition. De stand was de hele tijd druk bezocht en de spellen vlogen weg. Wat is er zo bijzonder aan Alchemists? Wel, je smartphone is onderdeel van het spel. Ron is de trotse eigenaar van een editie en deze avond was het eindelijk mijn beurt. Nu zou ik graag heel positief zijn omdat ik Ron mag en ook CGE vind ik een prima uitgever. Ook vanwege de poging om een smartphone bij een spel te betrekken, waar het daadwerkelijk iets doet wat anders prima zonder telefoon kan (dobbelen ofzo), is dapper en wat mij betreft hoog tijd. Maar toch is dit hem niet voor mij. Sorry!

DSC01281Alchemists oogt op het eerste gezicht mooi. Het grote scherm is fraai geïllustreerd en indrukwekkend. Dit tot het moment dat je er overheen probeert te reiken of tot het scherm van de tegenstander je het zicht op een deel van het bord ontneemt. Dan is het vooral groot. Thematisch werkt het leuk. Je moet raden uit welke “elementen” een set ingrediënten bestaan. Door twee ingrediënten te mengen tot een drankje krijg je informatie. Via je telefoon scan je de ingrediënten en hij laat dan de uitslag zien. Weet je genoeg dan kun je iets over een ingrediënt opschrijven in het gezamenlijke boek waardoor je punten verdient.

Na dit elegante spelidee heeft de auteur er helaas ook nog geld aan toegevoegd. Geld moet je verdienen en kun je uitgeven aan voorwerpen die weer speciale eigenschappen hebben. Nu zijn deductie spellen niet de makkelijkste soort spellen en naar mijn mening leiden extra mechanieken alleen maar af en maken ze het spel significant langer. Dappere poging, maar niet mijn topspel van Essen 2014.

 

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

